Luontovoima
Luontovoiman palveluihin kuuluvat tavoitteelliset luontolähtöiset hyvinvointipalvelut sekä luontolähtöiset harrastus-, kasvatus- ja opetuspalvelut. Asiakkaat eivät yleensä ole erityisen haavoittuvassa asemassa, eivätkä palvelut kasvatuspalveluja lukuun ottamatta kuulu julkisen sektorin järjestämisvastuulle.
Palveluilla on kuitenkin yhteiskunnallista merkitystä, jos niiden avulla pystytään ennaltaehkäisemään asiakkaiden tarvetta kuntoutukseen ja hoivaan. Asiakkaat ostavat palveluita omien tarpeidensa ja kiinnostuksensa mukaan. Luontovoiman palveluita voivat tuottaa monet eri tahot eikä niitä ole, kasvatuspalveluita lukuun ottamatta, määritelty tarkasti lainsäädännön avulla. Palvelujen tuottajilta ei siten edellytetä sosiaali- ja terveysalan koulutusta.
Luontovoiman palveluita voidaan tarjota osana hyvinvointimatkailupalvelupaketteja. Suomessa suurin osa matkailutarjonnasta sijaitsee maaseutualueilla, joten puhtaalla luonnolla ja vedellä sekä metsän hyvinvointia edistävillä vaikutuksilla on hyvinvointimatkailussa tärkeä rooli. Hyvinvointimatkailu kasvaa nopeammin kuin muut matkailun osa-alueet ja asiakkaat haluavat panostaa yhä enemmän hyvinvointiinsa. Lisäksi väestö vanhenee monissa länsi- ja teollisuusmaissa, krooniset sairaudet kuten diabetes lisääntyvät ja stressin kokemukset ovat yleisiä.
Päämotiivina hyvinvointimatkailussa on oman itsen hoitaminen, ei erilaiset aktiviteetit. Aktiviteettien tulee siten olla hyvinvointia edistävää, muttei liian suorituskeskeisiä. Visit Finlandin mukaan hyvinvointimatkailun Suomen pääkohdemarkkinat ovat Venäjä, Saksa ja Japani. Kansainvälisille hyvinvointimatkailumarkkinoille tähtäävien yrittäjien tulee tutustua hyvinvointimatkailun tuotesuosituksiin ja Visit Finlandin kansainvälistymiskriteereihin.
Lähteet ja lisätietoa:
Business Finlandin hyvinvointiteeman tuotesuositukset:
Global Wellness Institute 2014. The Global Wellness Tourism Economy 2013.
Vehmasto, E. (toim.) 2014. Green Care -toimintatavan suuntaviivat Suomessa.
Visit Finland ja Global Wellness Institute 2014. The Global Wellness Tourism Economy 2013.